Ratasuunnitelmatiedoston avaaminen

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Ratasuunnitelmatiedostot sijaitsevat tietokoneen Dropbox-kansiossa, sen Ratamestariryhmä-alikansiossa ja edelleen Ratasuunnitelmat-alikansiossa. Ratamestariryhmän kaikkia tiedostoja voivat katsella ja muokata kaikki ratamestarit, jotka on kutsuttu jäseniksi. Kun joku jäsen tallentaa muutoksia tiedostoihin, Dropbox välittää muutokset automaattisesti muille ryhmän jäsenille. Näin tiedostojen siirtelystä ei tarvitse huolehtia enempää.

Ratasuunnitelmat-kansion voi avata monella menetelmällä, joista tässä esitetään Windowsin hakutoimintoon perustuva vaihtoehto. Ensin napsautetaan näytön vasemman alakulman Windows-kuvaketta, jolloin aukeaa tietokoneen käynnistysvalikko.

(Dropboxin tiedostoja on mahdollista selailla ja avata myös selaimesta, kuten Chromesta, mutta jos selaimen kautta avattuun tiedostoon tekee muutoksia, ne eivät tallennu Dropboxiin vaan tiedostojen latauskansioon, joten tämä ei käy.)

Käynnistysvalikon ollessa auki kirjoitetaan näppäimistöllä sana "ratamestariryhmä" tai sen alkuosa, jolloin näytölle ilmestyy hakunäkymä ja Ratamestariryhmä-nimisen kansion kuvake. Avataan kansio.

Ratamestariryhmän kansiosta avataan alikansio Ratasuunnitelmat. Kansionäkymän ulkoasu voi vaihdella jonkin verran.

Ratasuunnitelmat-kansiosta valitaan haluttu Purple Pen -ratasuunnitelmatiedosto ja avataan se Purple Peniin kaksoisnapauttamalla. Tiedostot on nimetty niin, että niiden ensimmäisenä osana on iltarastikerran päivämäärä kansainvälisessä ISO-standardimuodossa. Tietokoneen asetuksista riippuen tiedostonimien "ppen"-pääte ei tyypillisesti ole näkyvillä niin kuin kuvassa. Tiedostot kuitenkin tunnistaa Purple Penin kuvakkeesta.

Tiedosto avautuu Purple Peniin ja näkyville tulee karttakuva.

Ratasuunnitelmatiedoston voi avata myös kirjoittamalla tapahtumapaikan nimen edellä esitetyllä tavalla Windowsin hakutoimintoon, mutta tällöin täytyy olla tarkkana, ettei vahingossa avaa jotain toista lähes saman nimistä tiedostoa esimerkiksi edelliseltä vuodelta. Esimerkin tapauksessa hakuun olisi siis kirjoitettu "Isokangas".