Yleinen työnkulku

Ratamestarityön työvaiheet

1. Ratamestari saa sähköpostiinsa kutsun ratamestarien Ratamestariryhmään ja asentaa tietokoneelleen Dropbox-sovelluksen sekä Purple Pen -sovelluksen, tai ne asennetaan hänelle. Tämä on kertaluonteinen työvaihe.
  2. Jäljempänä seuraavissa työvaiheissa ratamestari suunnittelee iltarastiradat noudattaen harkintansa mukaan valitsemiaan suunnitteluperiaatteita.
  3. Ratamestari avaa Ratamestariryhmän kansiosta oman iltarastitapahtumansa Purple Pen -ratasuunnitelmatiedoston, joka on luotu valmiiksi pohjaksi suunnittelulle.
  4. Ratamestari valitsee radan, jota seuraavissa työvaiheissa käsittelee. Työvaiheille on tässä esitetty yleisjärjestys, mutta vaiheita voi toistaa ja soveltaa tilanteen mukaan. Ratamestari toistaa vaiheita tuottaakseen suunnitelmat kaikille aikomilleen radoille.
    • Jos radalle valmiiksi valittu tulostusmittakaava 1:7500 ei sovi, ratamestari määrittää uuden.
    • Ratamestari määrittää kartalta paperille sopivan tulostusalueen, jolle aikoo sijoittaa radan.
    • Jos ratamestari haluaa suunnitella radan paperilla, hän muodostaa kartasta leiketiedoston Ratamestariryhmän Tulostus-kansioon ja käy noutamassa karttatulosteet kirjastolta.
    • Ratamestari asettaa kartalle radan lähtö- ja maalipaikan sekä radan rastit.
    • Ratamestari vie radan rastiliput ja leimasimet maastoon ja tekee toteutuman perusteella tarvittavat täsmennykset ratasuunnitelmiinsa.
    • Ratamestari siirtää tai poistaa korjausta vaativia ratamerkintöjä.
    • Ratamestari pilkkoo rastiympyröitä ja rastiväliviivoja niissä kohdissa, missä se on välttämätöntä suunnistustehtävään liittyvän kartan luettavuuden kannalta. Iltarasteilla tämä on harvoin tarpeen.
    • Ratamestari sijoittaa rastinmääriteluettelon sopivaan kohtaan tulostusalueella.
    • Ratamestari tallentaa suunnitelmansa tiedostoon.
  5. Viimeistään iltarasteja edeltävänä sunnuntaina kello 18.00 ratamestari ilmoittaa asiasta vastaavalle suunnistusjaoston jäsenelle ratasuunnitelmien olevan valmiita.
  6. Ratamestari saa tiedon ratasuunnitelmien jälkikäsittelyn valmistumisesta ja tulostaa valmiit kartat kirjastolla.
  7. Ratamestari toimittaa iltarastikartat toimitsijoille.